Étrend csontritkulás esetén: 8 étel, amely jót tesz - HáziPatika

Étrend csontritkulás esetén, D-vitamin és tejtermék az erős és rugalmas csontokért!

Főoldal » Diéta » Betegségek diétái » A csontritkulás diétás megelőzése A csontritkulás a felnőtt lakosság jelentős hányadát érinti, a nőket legalább háromszor olyan gyakran, illetve náluk általában súlyosabb lefolyású, mint a férfiaknál.

étrend csontritkulás esetén diéta fajták

Kialakulásában jelentős szerepe van a helytelen táplálkozásnak - részben az elégtelen kalciumbevitelnek - és a helytelen életmódnak. Az élet folyamán a csontokban állandó építés és bomlás zajlik, a csontállomány mindig megújul, átépül. A fejlődés, növekedés időszakában a legjobb fogyi kapszula van előtérben, az egészséges felnőttekben a csontképződés és -lebontás egyensúlya jellemző, míg idősebb korban a csontlebontás kerül túlsúlyba.

A csontok minőségét, szerkezetét, teherbírását döntően a fiatalkor táplálkozása határozza meg, mert ha az ebben az időszakban bevitt kalcium segítségével erőteljes csontrendszer alakul ki és a táplálék az élet további éveiben is kellő védelmet nyújt, úgy az időskorban természetes okokból bekövetkező csontlebontás nem fog klinikai tüneteket, fájdalmat okozni, és nem vezet a csontok fokozott törékenységéhez.

A problémák megelőzése főként azért fontos, mert a csontok épségének megtartására sokkal nagyobb az esélyünk, mint a már kialakult betegség gyógyítására. Ehhez egyrészt megfelelő mennyiségű kalciumot kell bejuttatni a szervezetbe.

Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

Kalciumot legnagyobb mennyiségben a tej és tejtermékek tartalmaznak, különösen magas a sajtok és a tejpor kalciumtartalma. E termékcsoport tagjai azért is előnyösek, mert a kalcium felszívódását és a csontokba való beépülését segítő D-vitamint, a felszívódásra kedvezően ható laktózt, a csontanyagcserében szerepet játszó fehérjéket, A-vitamint, magnéziumot, foszfort és különböző mikroelemeket is tartalmaz.

Felhasználásuknak csak viszonylag magas zsírtartalmuk szab határt. Ezt különösen akkor kell hogy figyelembe vegyük, amikor valakinek magas a vérzsírszintje. Ilyenkor mindenképpen az alacsonyabb zsírtartalmú tejtermékek ajánlottak fogyasztásra, illetve más magas kalciumtartalmú élelmi anyagokat kell fokozottabban felhasználni. Alacsony 20 százalék alatti zsírtartalmú sajtok: Tenkes sajt, Túra sajt, Tolnai sovány sajt, köményes sajt, Óvári sajt, étrend csontritkulás esetén sovány sajt.

A magas kalciumtartalmú élelmi anyagok pedig a következők: szójabab, teljes őrlésű lisztek, rozskenyér, olajos magvak, petrezselyem.

Csökkent szerepű kalciumforrásnak számít: fogyasztó étrend oxálsavtartalma miatt a paraj, a sóska, a rebarbara és a zellergumó, valamint fitinsavtartalma miatt a búzakorpa, a étrend csontritkulás esetén, a lencse, a sárgaborsó.

A csontritkulás és a helyes táplálkozás

A kalciumot bejuttathatjuk még a szervezetbe ásványvizekkel is, mint a Büki gyógyásványvízzel, a Harmatvízzel, a Kékkúti, Parádi, Fonyódi, Mohai Ágnes vizekkel, valamint a Kristályvízzel, sőt, ma már rendelkezésre állnak kalciummal dúsított élelmiszerek is, mint a Kalcisajt, az Atlasz kenyér és a Mineral-Plusz gyümölcsjoghurt.

Fontos kalciumforrásaink a tengeri halak is, amelyek a csontanyagcserében fontos szerepet játszó D-vitamint is tartalmazzák. A kalcium kedvező hasznosítására a C-vitaminnak, a B-vitaminnak, a cinknek, a mangánnak, a szilíciumnak, a fluornak, valamint a kalcium-foszfor-magnézium aránynak is hatása van, ez utóbbi ,5 kell hogy legyen.

A foszfor, a magnézium és az aminosavak szerepe A foszfor is a csatornarendszer fontos építőkövei közé tartozik, de amennyiben túlzott mennyiségben kerül a szervezetbe, megakadályozza a kalcium beépülését, sőt, el is vonja azt a csontokból. Az egyes élelmiszerek foszfortartalma azonban igen étrend csontritkulás esetén.

Ezek: konzervek, kóla, készételek, krémek, szószok, ömlesztett sajtok, kávé. A helyes ásványianyag-arányt csak úgy tudjuk fenntartani, ha ezek fogyasztását drasztikusan csökkentjük.

étrend csontritkulás esetén herbal zsirégető kapszula

Olvassuk el a csomagolt élelmiszerek címkéit és tartózkodjunk azoktól a termékektől, amelyek nátrium-foszfátot, kálium-foszfátot, foszforsavat, pirofoszfátot vagy poliofoszfátot tartalmaznak. Az emberi test magnéziumtartalmának mintegy 60 százaléka a csontokban található.

Étrend csontritkulás esetén: 8 étel, amely jót tesz

A szükségesnél nagyobb mennyiség bevitele esetén a veséken keresztül kiválasztódik, viszont hiánya zavart okoz a szénhidrát- és a zsíranyagcserékben, de káros következményekkel jár a fehérjék felépítésére nézve is.

Gazdag magnéziumforrásunk a szója, a búzacsíra, a zabkorpa, a barna kenyér, az olajos magvak, a száraz hüvelyesek, a főzelékek és a gyümölcsök. A csontfelépítéshez szüksége van még a szervezetnek megfelelő aminosav-ellátásra, amit túlnyomórészt az állati eredetű tápanyagokból tud fedezni. Vegetáriánusoknál bizonyos mértékű pótlást jelentenek a szójafehérjék és a tejtermékek. A vázképzéshez szükséges még zselatin, amihez a kocsonyákból, zseléből, csontlevesből és a háztartási étrend csontritkulás esetén is hozzáférhetünk.

Ugyanakkor meg kell említenünk azokat az élelmi anyagokat és élvezeti szereket is, amelyek kalciumot vonnak el a csontszövetből. Ezek a kávé és egyéb koffeintartalmú italok, az alkohol, a kakaó és a nikotin.

A csontritkulás diétás megelőzése

A kávé, a fekete tea és a koffeintartalmú kólatípusú italok a vizeletkiválasztás fokozása révén növelik a kalcium ürülését a szervezetből. Minden csésze kávé körülbelül milligrammal növeli a kalciumszükségletet. Valamint növelik a csontállomány lebontását a nagy fehérjetartalmú, erősen sózott ételek is.

Tehát ha fogyasszuk is ezeket a termékeket, tartsunk mindenképpen mértékletességet, illetve ellensúlyozzuk nagyobb mennyiségű kalcium- és D-vitamin-bevitellel.

étrend csontritkulás esetén medifat étrend leírása

Az élelmiszerek kiválasztásában és elkészítésében a következő szempontokat ajánlatos még figyelembe venni: csökkentsük az állati eredetű zsírok bevitelét a hús és a felvágottak redukálása révén; részesítsük előnyben a hidegen sajtolt növényi olajokat; kerüljön terítékre minél gyakrabban hal; a gyümölcsök és a zöldségek egészségesebbek nyersen; desszertnek gyümölcsöt, joghurtot, túrót fogyasszunk; a frissen készített ételek mindig értékesebbek, mint a konzerv- vagy készételek; a szervezet a táplálékot jobban tudja értékesíteni, ha lassan, jól megrágva fogyasszuk el; igyekezzünk a normál testsúly elérésére, illetve megtartására, kerüljük a felesleges kalóriák bevitelét, takarékoskodjunk a zsírokkal és a cukorral, ne nassoljunk.

Végezetül azt is meg kell említenünk, hogy a túlzott mennyiségű kalcium bevitele is káros lehet, az arra hajlamosaknál elősegítheti a vesekőképződést, székrekedést is okozhat, valamint rontja a vas és a cink felszívódását. Fogyókúra r az említett szempontokat figyelembe véve egy komplex, vegyes táplálkozást valósítunk meg, emellett rendszeres testmozgást végzünk, úgy a betegséget megelőzhetjük, étrend csontritkulás esetén a progresszióját megállíthatjuk.

Javítva az életminőséget megőrizhetjük munkavégző képességünket és életkedvünket. Forrás: Gyógyír csontritkulás, osteoporosis, diéta, kalcium, étrend